Veelgestelde vragen
Financiën
De werkzaamheden leiden tot een comfortabele, energiezuinige en gezonde woning, maar zorgen wél voor overlast. Daarom stelt Rijswijk Wonen voor alle huishoudens een ongeriefsvergoeding ter beschikking van € 250,-. Dit is standaard beleid van Rijswijk Wonen. De vergoeding krijgt u overgemaakt nadat de werkzaamheden zijn afgerond.
Ja, Rijswijk Wonen vraagt een huurverhoging voor de EnergieMaatregelen. Voor de OnderhoudsWerkzaamheden die ook in het plan zitten wordt géén huurverhoging gevraagd. Op de AkkoordVerklaring in uw BewonersMap vindt u uw persoonlijke huurverhoging. Lees ook de BewonersMap op pagina 46.
De huurverhoging verschilt per woning, omdat elke woning nu een ander energielabel heeft. Straks, na het uitvoeren van de werkzaamheden, hebben alle woningen minimaal energielabel B. Een woning die nu energielabel G heeft en straks energielabel B, bespaart meer dan een woning die nu energielabel D heeft en straks energielabel B. Hoe meer energielabelstappen een woning maakt, hoe hoger de huurverhoging. Lees ook de BewonersMap op pagina 43.
Nee, dat kan niet. Rijswijk Wonen houdt zich aan het huurbeleid van de overheid. Hierin staat dat voor sociale huurwoningen een maximum huurprijs
(€ 737,14 in 2020) gevraagd mag worden. Wordt uw kale huurprijs door de huurverhoging hoger dan de maximum huurprijs? Dan topt Rijswijk Wonen de kale huurprijs af tot de maximum huurprijs. Dit geldt alleen voor huurders die recht hebben op huurtoeslag. De huurtoeslag wordt berekend over uw kale huur.
Nee, nadat in uw blok de werkzaamheden afgerond worden, gaat de huurverhoging in die op uw AkkoordVerklaring staat. In datzelfde jaar krijgt u dan geen jaarlijkse huurverhoging.
Nee, dit mag alleen als er een nieuwe huurder in de woning komt. U betaalt de huidige huur plus de gevraagde huurverhoging voor de EnergieMaatregelen.
Na de werkzaamheden blijft het voorschot van de stookkosten in uw huur hetzelfde. Het verschil tussen uw voorschot en uw verbruik wordt, net als u nu gewend bent, aan het eind van het jaar verrekend. Rijswijk Wonen gaat na een tijdje het voorschot dat u moet betalen opnieuw berekenen.
Rust- en LogeerWoning
Een RustWoning is een compleet ingerichte woning waar u tijdens de werkzaamheden tussen 07.00 uur in de ochtend en 17.00 uur in de middag terecht kan. Na 17.00 uur gaat u terug naar uw eigen woning.
Een LogeerWoning is een compleet ingerichte woning waar u tijdelijk verblijft tijdens de werkzaamheden in uw eigen woning.
Maakt u geen gebruik van de LogeerWoning, maar moet u wel uw woning uit tijdens de werkzaamheden in uw woning? Dan kunt u kiezen voor de LogeerVergoeding. U ontvangt dan € 1.000,- van Rijswijk Wonen. In ruil daarvoor regelt u zelf een tijdelijk verblijf voor de periode dat we in uw woning werken. U kunt bijvoorbeeld bij familie of vrienden gaan logeren óf een vakantiehuisje huren. Kiest u voor de LogeerVergoeding, maar heeft u een huurachterstand? Dan wordt deze eerst verrekend.
Beide woningen zijn hetzelfde ingericht. Alleen de naam is anders om aan te geven dat in de LogeerWoning ook overnacht wordt en in de RustWoning niet.
De woningen zijn compleet ingericht. U kunt dezelfde inrichting verwachten als in een vakantiehuisje, namelijk:
- Er staat een bank, er zijn stoelen en er is een eethoek;
- Er is een televisie en er is internet;
- Er is servies, bestek en kookgerei;
- Er staan bedden;
- Er is een wasmachine aanwezig.
Naar een LogeerWoning neemt u zelf mee:
- Beddengoed: dekbed, kussen en dekbedovertrek;
- Handdoeken;
- Eten en drinken uit uw koelkast en vriezer;
- Kleding.
Naar een RustWoning neem u alleen de spulletjes mee die u overdag nodig heeft. Bijvoorbeeld:
- Eten en drinken;
- Laptop.
In Rijswijk.
Nee, voor ieder huishouden is er een aparte RustWoning beschikbaar.
Ja, hier houden wij rekening mee.
Ja, dat kan.
Ja. Wij houden rekening met de grootte van uw gezin bij het toewijzen van een LogeerWoning.
Wij proberen bij het toewijzen zoveel mogelijk rekening te houden met uw wensen.
Ja. Er is onbeperkt internet aanwezig.
Nee, standaard staat er geen bureau en bureaustoel in de Rust- of LogeerWoning. U kunt werken aan een tafel in de eethoek.
Nee. Op basis van uw wensen en gezinssamenstelling wijzen wij u een geschikte woning toe. Wij bespreken uw wensen tijden het UitvoerdersGesprek of wij bellen u hierover.
Nee. Op basis van uw wensen en gezinssamenstelling wijzen wij u een geschikte woning toe.
U krijgt uiterlijk twee weken voor de start van de werkzaamheden in uw woning informatie over de planning voor het ophalen- en inleveren van de sleutel.
Een Logeer- of RustWoning heeft nooit een tuin.
Nee, er mag niet gerookt worden in de woning.
We verwachten dat u de LogeerWoning op dezelfde manier achterlaat als u deze heeft gekregen.
Badkamer, keuken en toilet
Nee, u krijgt deze aansluiting nu gratis aangeboden. Wij passen de groepenkast voor u aan én we leggen de perilex aansluiting in uw keuken aan. Let op: de kosten voor de nieuwe elektrische kookplaat en eventueel een nieuwe pannenset zijn wél voor uw eigen rekening.
Bij het kopen van een kookplaat wordt niet altijd standaard een perilex stekker meegeleverd. Let hier dus goed op tijdens het bestellen.
In sommige woningen is de badkamer, keuken en/of toilet aan vervanging toe. Rijswijk Wonen besluit of dit het geval is op basis van een bouwkundige inspectie. Mag uw badkamer, keuken of toilet vervangen worden? Dan heeft u daarover op 16 juli 2020 bericht gekregen van ons. U geeft daarna zelf aan of u dit ook wil. Lees ook de BewonersMap op pagina 15.
In uw badkamer krijgt u melkglas. Dit is glas waardoor anderen niet bij u naar binnen kunnen kijken.
Overlast
We weten nog niet precies hoe lang we met uw woning bezig zijn. In begin 2021 voeren wij de werkzaamheden uit in een ProefPortiek. Aan de hand daarvan kunnen wij een inschatting maken hoe lang we in iedere woning werken. De planning voor uw woning krijgt u tijdens het UitvoerdersGesprek.
Wij blokkeren aan het einde van de werkdag de steigeropgangen. Toch kan het voorkomen dat mensen gaan klimmen. Houd daarom uw ramen en deuren – als u niet thuis bent – gesloten. Voor de veiligheid spannen wij netten rondom de steigers. Rond Kerst en oud & nieuw en in de bouwvakantie worden er camera’s geplaatst om alles in de gaten te houden.
In de BewonersMap leest u bij alle werkzaamheden of u stofoverlast kunt verwachten. We beperken de stofoverlast zoveel mogelijk. Bij het boren gebruiken we hulpmiddelen om stof af te vangen.
Hoe voorzichtig de werklieden ook werken, er is altijd kans op schade. Is er schade ontstaan door de uitvoering van de werkzaamheden? Meld de schade dan zo snel mogelijk bij de uitvoerder of stuur een e-mail/bel naar SlimOnderhoud. Daarnaast verwachten wij uw medewerking. Het is verstandig om losse waardevolle spullen tijdens de werkzaamheden op te bergen en meubelstukken af te dekken met afdekfolie en kleden om schade te voorkomen. Om misverstanden te voorkomen adviseren wij u om kwetsbare en/of waardevolle spullen op de foto vast te leggen.
In principe kan iedereen tijdens de werk-
zaamheden thuis blijven wonen. Heeft u een fysieke of psychische aandoening? En blijft u daarom liever niet thuis wonen tijdens de werkzaamheden? Dan bespreken we tijdens het UitvoerdersGesprek de opties met u om tijdelijk in een LogeerWoning te verblijven. Lees ook de BewonersMap op pagina 38. Wordt uw badkamer, keuken en/of toilet vernieuwd? Dan krijgt u nog bericht van ons of u tijdelijk naar een LogeerWoning mag verhuizen in die periode.
Ja, de LogeerWoning is gemeubileerd.
Werkzaamheden
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen bij het verplaatsen? Dan bespreken tijdens het UitvoerdersGesprek met u of wij u kunnen helpen.
Ongeveer drie tot vier weken voordat de werkzaamheden starten, komt de uitvoerder bij u langs voor het UitvoerdersGesprek (lees ook de BewonersMap op pagina 38). Hij vertelt wat de planning is voor uw woning. Daarnaast kunt u met hem al uw vragen bespreken rondom bijvoorbeeld uw voorbereiding voor de werkzaamheden.
Uw geiser of boiler wordt verwijderd. In de plaats daarvan krijgt u een warmte-unit. Deze komt in de kleine kast in de hal te hangen. De warmte-unit zorgt ervoor dat u onbeperkt warm water kunt gebruiken in bijvoorbeeld uw keuken en douche. Ook zorgt de warmte-unit voor het warme water voor uw verwarming.
Ja, alle groepenkasten worden vervangen door nieuwe groepenkasten. Er worden vier nieuwe groepen geplaatst, twee aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar. De nieuwe groepenkast voldoet daarmee aan de huidige veiligheidsregels. Gaat u overstappen op elektrisch koken? Dan wordt de nieuwe groepenkast hierop aangepast. Lees ook BewonersMap op pagina 31.
Overige vragen
Nee, wij vervangen alleen de dakramen die al aanwezig zijn.
Nee, de balkons die nu open zijn, blijven open. Wel wordt er onderhoud gepleegd aan uw balkon. De woningen die nu een dicht balkon hebben, kunnen er wél voor kiezen om hun balkon nu open te laten maken.
Ja, Rijswijk Wonen zorgt dat uw zonnepanelen eens in de zoveel tijd schoongemaakt worden. Hierdoor blijft de opbrengst van de zonnepanelen zo hoog mogelijk.
Ja, Rijswijk Wonen zorgt dat de centrale ventilatiebox in uw keuken onderhouden wordt. De ventilatieroosters boven uw ruiten moet u wél zelf schoonmaken.
Ja, u kunt dit gemakkelijk zelf doen. Het klepje van het rooster kunt u verwijderen. Daarna kunt u het rooster schoonmaken met uw stofzuiger.
Ja, dat mag. U mag zelf kiezen in welke kleur u de leidingen schildert.